Cellegrupper

Hvad er meningen med at mødes i en cellegruppe

Ideen er at deltage i et levende fællesskab med andre kristne i en overskuelig gruppe. Sammen prøver man så at komme dybere ned i Bibelens budskab om troen på Jesus. Her i Guds Rige er alle lige, og der er ikke tale om undervisning. I en sådan cellegruppe kan man i sit eget hjem udfolde tre af de anbefalede fire B’er for kristne, som vi skal holde fast ved: Bibelen, Brødrene, Brødets brydelse og Bønnerne. Nadveren må hen i Kirken for at modtage. Hvad man vil læse bestemmes i enighed, og sådan kan man i årenes løb komme igennem en række emner og enkelte bøger i Bibelen eller prøve at gennemgå kloge folks udredninger om forståelsen af vigtige, måske uklare spørgsmål i kristendommen.

Du skal sørge for at finde en gruppe, som passer godt til din fase i livet, og gerne med mennesker som du umiddelbart har tillid til. Hvis ikke jeres gensidige tillid vokser op efterfølgende helt af sig selv er der noget galt. I tidens løb vil I lære hinanden at kende og måske blive venner for livet skønt I bare startede med at læse seriøst i Bibelen som en slags læsekreds.

Selv har jeg nu været med i den samme bibelkreds/cellegruppe i næsten 40 år, og nogle af os holder stadigvæk ud sammen. Efterhånden ved vi alle sammen på forhånd, hvordan de andre ser på uklare spørgsmål – og sådan er kristendommen. Der blev ikke skrevet svar ned på alt i årene 30-100, hvor den kristne kirke fandt sin ramme. Dengang ventede man, at Jesus snart ville komme tilbage igen og stoppe verdensurets gang. Dommedag var nær. Tidens udfordringer ser noget anderledes ud i 2000-årene, men Vor Herre er den samme i går og i dag, ja, til evig tid. Den slags store spørgsmål er det godt at kunne drøfte med andre ligesindede mennesker i ro og mag. Det kan I gøre i jeres egen cellegruppe.

Hvordan finder så jeg frem til en cellegruppe som passer lige til mig

Du kan henvende dig til Per Bohlbro, som vil prøve at finde en cellegruppe der passer til dig. Du kan også aflevere en seddel med dit ønske herom i Kirkens postkasse. Den tømmes oftere end PostNord’s. Af hensyn til din profil bedes du oplyse om navn, alder og hjemmeboende børn plus din adresse, telefon og email.